Dit is waarom fietsers hier in Wesepe massaal door het gras rijden

Dat de rondweg de verkeersdrukte op de Raalterweg in Wesepe heeft opgelost, is al jaren duidelijk. Maar de rondweg toont ook aan dat fietsers zich niet altijd houden aan de gebaande paden. Veel fietsers maken gebruik van het ‘olifantenpaadje’, dat precies de vroegere route van de Raalterweg markeert. De oplossing volgens Vincent Wever, werkzaam bij verkeersbureau Goudappel Coffeng: ,,Maak van de shortcut  een officieel fietspad.”

Wever woont in Zwolle en werkt in Deventer. Afgelopen maandag fietste hij op zijn speed pedelec (een electrische fiets die 45 km/u kan) vanuit zijn werk bij verkeersbureau Goudappel Coffeng naar huis. Hij nam de toeristische route, zegt hij zelf. En misschien is het beroepsdeformatie, maar het viel hem op dat fietsers aan de zuidkant van Wesepe wel heel erg afwijken van de officiële route. 

Op de tekentafel bedacht

,,Ik hou me dagelijks bezig met logische fietsroutes. In Wesepe tonen fietsers aan dat de fietsroute, die meeloopt met de bocht in de N348, niet logisch is. Dit is duidelijk op de tekentafel bedacht. Fietsers gaan massaal rechtdoor als ze vanuit het zuiden bij Wesepe aankomen. Grappig is dat ze precies de oude route van de Raalterweg volgen, die doodloopt sinds de aanleg van de rondweg. De rondweg is hartstikke goed voor de leefbaarheid in het dorp, maar er is niet goed nagedacht over de route voor fietsers.”

Een kijkje ter plekke leert dat de verkeersdeskundige uit Zwolle gelijk heeft. De score na een kwartier kijken: drie fietsers en een scooter, die de weg vanaf de oude Raalterweg afsteken naar de N348, en andersom. Minie en Henk Hogeman uit Raalte hobbelen dinsdagmiddag ook over het zandspoor in het gras. ,,Meestal fietsen we wel met de bocht mee, maar nu dacht ik: een keertje proberen. Het is een prima paadje, je kan er goed op fietsen”, zegt Minie. Henk noemt het ‘nostalgie’ om gewoon rechtdoor te fietsen. ,,Ik fietste hier vijftig jaar geleden al, toen liep de weg zoals we nu zijn gefietst.”

Olifantenpaadje

Een dergelijke afsnijroute wordt ook wel een ‘olifantenpaadje’ genoemd. Wever: ,,Het is een boeiend fenomeen. Er zijn boeken over volgeschreven. De openbare ruimte is dan niet aangelegd volgens de behoefte van de gebruiker en dan ontstaat er een pad. In Wesepe is het wel een flink olifantenpad, van zelfs twee sporen.”

Gratis advies: maak er een fietspad van

Normaal gesproken vraagt de werkgever van Wever een flinke som voor verkeersadvies. Deze keer wil hij als gebruiker wel een gratis advies geven. ,,Maak van de shortcuts (aan de andere kant van het dorp is ook een korter olifantenpaadje red.) een officieel fietspad. En maak dan direct een tweerichtingsfietspad aan de oostkant van de N348 tussen de rotonde bij de N766 en de rotonde bij Wesepe. Voor fietsers heb je dan een veel logischer fietsroute.”

Reactie Provincie Overijssel
In een reactie van de Provincie Overijssel laat woordvoerder Rob Heetland weten dat de situatie bij hun bekend is. ,,Zeker als fietsers vanuit Wesepe in de richting Deventer rijden kan dit leiden tot gevaarlijke situaties, omdat zij dan de drukke N348 moeten oversteken. De provincie is in het kader van een nieuw fietsprogramma momenteel samen met verschillende gemeenten in gesprek om te bekijken welke verbeteringen mogelijk zijn met betrekking tot fietsverbindingen. De verbinding Deventer-Raalte staat daarbij hoog op de lijst, en daarbij wordt de deze situatie in Wesepe zeker bekeken. Ik kan op dit moment nog niet vooruitlopen op mogelijke oplossingen.”

VIDEO Lees verder….

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll to Top